Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
НачалоФутболБаскетболВолейболДругиГалерииЛичностиСтатистики
Спортните новини: Днес (0) | Вчера (0)
Веселина Сариева: Съвременното изкуство вече няма да е такова, каквото го познаваме
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 12:41 / 10.04.2020Коментари (0)171
© Дневник
Веселина Сариева е двигателят на фондация "Отворени изкуства", платформата "Нощ", пловдивското Artnews cafe и други проекти, освен това е търговец на съвременно изкуство като част от мисията й е да представя български творци. Заедно с майка си Катрин са създатели и собственици и на частната галерия "Сариев" в град Пловдив. Във връзка с извънредна ситуация в света, причинена от пандемията на вируса COVID-19, двете създадат онлайн селекция за почитателите на съвременното изкуство. В нея влизат произведения като текстове, видеоклипове, звуци и изображения, които изразяват мислите на различни творци за настоящия момент в света и техните визии за утрешния ден.

Веселина Сариева разказа пред "Дневник" за нейния поглед върху света днес и визията й за утрешния ден:

От къде идва идеята за селекция от произведения на изкуството? Разкажете повече за нея?

- Изборът да започнем онлайн платформа #sarievselfisolation, която представя рефлексии, творби и визии за днес и утрешния ден, не е просто хрумване - то е неизбежност, естествено развитие, свобода и отговорност.

Неизбежност, в смисъла на свобода, защото именно от нея имаме най-много сега. Дори самоизолирани, имаме възможността да бъдем свободни от стереотипите си на работа, мислене, стандартно поведение.. И галерия "Сариев", с дейностите си, не е толкова физическо пространство на суетата, колкото духовно пространство и общност. Естествено развитие, защото дигиталното ни присъствие е вече значимо и маркирано - онлайн средата за нас, като международна галерия, винаги е била и е ще бъде важна. И не на последно място, отговорността - да направиш място за споделяне на изкуството. И всичко това в една специална бавно-бърза скорост на новото време, в която бавна означава осъзната, а бърза - рефлексия.

Как се случва целият процес - заедно ли обменяте идеи, или всеки автор създава свои творби и Ви ги предоставя?

- Ние сме се обърнали както към авторите на галерията ни, така и към 40 други творци, сред които има художници и писатели. Разбира се, не всички в момента са активни или имат стимул да създават творби, но голяма част от тях го правят. Други са благодарни и се чувстват раздвижени от наши предложения. Като цяло аз съм известна с това, че когато човек говори с мен по телефона, после, без да иска, има работа (смее се). Но има и автори, които ни отказват, защото не са на вълна за нови творби. С тях също не преставаме да контактуваме, защото мислите им са интересни и се получава прекрасен обмен, който е важен и за тях, и за нас.

С авторите, които са отговорили на поканата и чиято идея ни се е сторила подходяща, започваме да работим. Опитваме се заедно да намерим най-добрия начин да се изведе или представи творбата им в дигиталната среда, където ограниченията са много. Ние всички знаем добре да курираме изложби на живо, но дигитално е много по-трудно. Така че, процесът е взаимен и се случва интензивно. Много е вълнуващо, защото не знаеш какво предстои, адреналинът е голям и е нещо ново като формат за всички нас. Това е един нов вид куриране в свободна форма. Без очакване от крайния резултат.

Това е прекрасното на времето, в което сме - дава свобода и нов живот на идеите. Аз смятам, че след тази пандемия ще се появи едно ново изкуство, една нова артистична среда, един нов вид куриране, нов тип галеристи и много нови неща..

Хубавото е, че с тези автори, които вече сме представили в онлайн пространството, мислим и обсъждаме за физическото реализиране на творбите и как може да продължим.

Кои автори и произведения предстоят да бъдат публикувани на страниците Ви в социалните мрежи?

- Авторите, които сме избрали, са с различна чувствителност, вибрации, начин на работа и естетика. Първият автор, който представихме бе Мич Брезунек със серия от 11 дигитални рисунки "Пловдив 2020", който, като сутрешно кафе, успя да ни свърже с ежедневието, в което се оказахме, и да ни накара да погледнем под различен ъгъл на бита в самоизолация - с усмивка.

Следващият автор беше Правдолюб Иванов, който ни свързва по-скоро с уязвимостта и чупливостта на реалността като в сюрреалистичен сън. Той поставя въпроси за екзистенциалната и творческата криза на художника.

След това представихме проекта "Нека човечеството се преобърне. Имам нужда от по-малко приоритети" на Димитър Солаков, който има силно въздействаща апокалиптична визуалност. Предстои авторът Коста Тонев с неговите артистични домашни интерпретации по популярни филми. След това Руди Нинов с рисунки и поезия и Мария Налбантова със серия обекти.

Усеща се нещо много интересно. Докато контактувам с художниците, забелязвам, че без да се познават те имат близки идеи за развитието на изкуството, за новите му форми и живот. Някои от тях дори изпреварват в мисълта и въображението си събития. Но няма да казвам повече, за да е по-интересно.

Как става подборът на автори и произведения - Вие се свързвате с авторите или те с Вас, или и двете?

- Ние се свързваме с тях. Тук сме много, много искрени в избора си.

Може ли човек на изкуството, с който не сте работили, да бъде включен във Вашата селекция, ако има иновативна идея?

- Може би.

Какви са проблемите на независимите галерии в България?

- Днес всички имат проблеми, но е спекулативно да говорим за независимите галерии като едно цяло. Зависи от редица критерии. За мен са важни трудът и работата, които влагаш, програмата в галерията и какво правиш за средата. Има значение къде се намират тези културни места, но пространството и местонахождението не са от първостепенна важност.

От къде очаквате помощ и подкрепа в настоящата обстановка на извънредно положение, свързана с COVID-19?

- Всички сме наясно, че подкрепа заради пандемията ще е нужна, но трябва тази подкрепа да има зад гърба си много чиста експертиза и ясна политика, базирана на ясен анализ. Най-важното днес, когато говорим за подкрепа на изкуствата в ситуацията на COVID-19, е не колко голяма е подкрепата за независимите, а как тази подкрепа ще бъде разпределена и за какво.. и "срещу" какво ще бъде дадена. Също така трябва да е ясна политиката зад това финансиране.

Политиката не е количество пари, а мислене и работа - това е едно от ключовите нещата, които казвам от началото на работата си.

Според мен в една такава ситуация трябва да бъдат подкрепени, първо, и най-важно, творците за базови разходи за работа, за да не спират да творят, но не за проекти, защото това ще е натиск. И след това по добре формиран критерий трябва да се подкрепят независимите пространства, отново, за да не спират работа. Повечето вече имат програма занапред. В последствие пространствата и артистите ще продължат работа и ще запазят културния живот и ще дават смисъл на посетителите си. Може да се инициира програма за поощряване на откупки на произведения (защото много колекционери се оттеглят по неволя) или да се направи система за намаляване на цени на билети за изпълнителските изкуства.

Това от днешна гледна точка, разсъждавайки оптимистично, смятам, че трябва да е еднократна подкрепа, която да помогне за 6 месеца (от началото на извънредното положение).

От това, което следите по света - какво се случва с големите събития и въобще с продажбите на изкуство?

-Светът на изкуството такъв, какъвто сме свикнали да го възприемаме, е съсредоточен основно в Европа и САЩ. В Китай има нарастващ брой частни музеи, но като че ли всички гледат тенденциите в развитите центрове.

В ключовите арт центрове - Париж, Лондон, Берлин, Брюксел, Ню Йорк, Лос Анджелис всички музеи са затворени за неизвестен срок. Частните галерии започнаха да прекратяват дейност, масово се уволняват служители. За пример, в рамките на една седмица "MoMA" (музей за съвременни изкуства в Манхатън) уволни всички 85 от своите служители в сферата на образованието, "New Museum" (в Ню Йорк) съкрати близо една трета от своите служители, а музеят "Witney" (също в Ню Йорк) освободи 76 служители, които не можаха да работят дистанционно. Това са публични данни на най-големите музеи, които дават основание на много други да процедират така. Представете си какво става надолу. От частните галерии кой е останал ще разберем след като приключи извънредното положение, защото сега всички претендират, че под една или друга форма извършват дигитални дейности. Повечето по-малки частни галерии споделят в интервюта, че имат възможност да издържат галериите си не повече от още 3-4 месеца.

Преди няколко дни Берлин разпредели 500 млн. евро в рамките на 4 дни от стартирането на своята програма за безвъзмездна помощ за художници и фрийлансъри в творчески сектори и други индустрии, включително ресторанти, хотели, нощен живот. Системата функционира с онлайн заявления. Предлагат се 5 хил. евро на лица и до 15 хил. евро за малки предприятия. За една седмица е имало 50 хил. заявления. Художник на моята галерия, който работи в Берлин, вече е получил 5 хил. евро на сметката си, два дни след като е кандидатствал. Повечето малки и големи биеналета и панаири са отложени за септември. Някои събития предпочетоха да са подсигурени и бяха отложени от 2021 г. за 2022 г.

В един момент изглеждаше, че целият арт свят се делокализира, излиза от тялото си, като единствена възможност да оцелее. Олицетворение беше , че мащабни музеи като "Помпиду" или "Лувъра" изнасят марката си и правят клонове в други градове като Брюксел или Абу Даби. Деглобализацията може би ще се случи естествено.

Как се отразява кризата на галериите за съвременно изкуство в България?



- Не е никак лесно. Аз например, освободих асистентката си и сега правя всичко сама. След извънредното положение се надявам да имам човек до себе си, за да не замразяваме проекти, които ще създават реален културен живот, от който ще имаме нужда.

Предполагам, че на моите колеги също им е трудно, но по мои наблюдения както навсякъде по света, така и тук, някои от галериите се ориентират към активности онлайн. Без да правят специални проекти и да влагат ресурс, се опитват да запазят достойнство и да поддържат общия дух на артистичната общност.

Какъв е интересът към съвременното изкуство в момента?

- Смятам, че интересът е голям, защото хората имат нужда да видят различна визия за живота си днес и утре от тази, дадена в медиите. Но тежкото ще дойде след няколко месеца, защото няма да има панаири и международни изложби, откъдето досега е идвал основно колекционерският интерес и много колекционери вече ми съобщиха, че затварят програмите си за откупки. Въпреки всичко аз съм оптимист, защото чувствам художниците чувствителни, мислещи и работещи върху идеите си...

Но най-вече знам, че имам какво да покажа и в новото време и това ми дава заряд. Дали ще има пазар, не знам, и досега не е било лесно, но ние сме работили за бъдещето.

Какво е бъдещето за света на изкуството?

- Шанс да се възроди и да се свърже по нов начин. Очаква ни нов авангард. След като паднат маските и всеки си намери по естествен начин мястото, общностите на художниците ще станат много по-сплотени.

Какво бихте казали на артистите?

- Не мога да отправя общ съвет към всички творци, а само към тези, които работят с въпросите на съвременността. Публичността, присъствието в публичното, беше единственият живот. Публичното пространство сега за всички нас асоциира смърт.

Ще поема риска да звуча много радикално и ще кажа, че вече няма да има съвременно изкуство каквото свикнахме да го познаваме и няма да има пространство за съвременно изкуство такова, каквото го познаваме. За някои това носи тъга, защото докато догонваха "успелите", света се промени. Какво може да правим? Да поемем дъх и да живеем нов живот. Стъпка по стъпка. Първо, като хора, второ, с това, в което вярваме и трето, да се свържем със света с това, което можем да дадем.
Още по темата: общо новини по темата: 2684
06.06.2020
06.06.2020
06.06.2020
06.06.2020
06.06.2020
05.06.2020
предишна страница [ 1/448 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Актуални Четени Теми
Пирин не спира с гръмката селекция, подписа с юноша на ПСЖ
БФС: Вярваме, че клубовете ще спазват феърплея
Пирин подписа важен договор и пожела много "сухи мрежи" на своите вратари
Край на 89-дневната пауза! Вижте програмата за всички мачове по ТВ
Още едно "орле" се завърна в родното гнездо
Класиране Резултати

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Правила
Благоевградчани във facebook
RSS за новините
©2009 - 2018 Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: