
ЗАРЕЖДАНЕ...
Reuters: Урсула фон дер Лайен води търговска война на Европейския съюз на два фронта | ||||||
| ||||||
На пръв поглед Европа има ограничено влияние върху това какво ще се случи по-нататък – но това е само дотук. Европейският съюз е както образно, така и географски хванат по средата между САЩ и Китай. Тръмп оправдава митата срещу блока с това, че европейците продават на американците стоки за 156 милиарда евро повече, отколкото купуват от тях. С още по-големия търговски дефицит на САЩ със стоките в Китай, очевидният риск от мита, подобни на 100% американските за китайските електрически превозни средства, е Пекин да търси алтернативни пазари за своите евтини стоки с по-ниски мита. В Европейския съюз например таксата за китайските електрически превозни средства достига само 35%. Фон дер Лайен има опции, но нито една от тях не изглежда добра. Тя би могла да заплаши да повиши тарифите на ЕС върху вноса от Китай, но производителите от блока, от автомобилни производители до производители на отбранителни системи, се нуждаят от неговите редкоземни елементи, върху които Пекин наложи ограничения за износ по-рано тази година. Като алтернатива, тя би могла да позволи на наплива от китайска търговия и да го компенсира, като сключи сделка за износ на повече европейски стоки за САЩ. Но като се има предвид, че търговските тарифи на Тръмп целят да намалят стоковия му дефицит с ЕС, това изглежда трудно осъществимо. Все пак Тръмп и китайският президент Си Дзинпин не държат всички карти. Диаграмите на "коефициента на пренареждане“ на консултанта McKinsey колко лесно би било за Вашингтон да разработи план Б за китайския внос, който сега е зад високи тарифни стени, като изрази обема на търговията в Средното кралство за всеки конкретен продукт като дял от общия наличен оставащ световен експортен пазар. При някои продукти - като фармацевтичните такива, високият износ на други страни създава нисък коефициент на заместване – което означава, че те са сравнително лесни за намиране на доставчици от другаде. При други, включително редкоземни елементи и потребителска електроника като лаптопи, доминиращата позиция на Китай в доставките означава, че съотношението е високо – около 1 – и има ограничени краткосрочни алтернативи. Възможността за фон дер Лайен да упражни влияние са продукти, които Европа произвежда в изобилие, но за които Вашингтон има по-малко добри опции. Европа снабдява 55% от наличния световен пазар за износ на продукти, които Съединените щати внасят от Китай, казва McKinsey. Това я поставя в добра позиция като ключов алтернативен продавач. Един пример, с коефициент на заместване от само 0,25, са литиево-йонните батерии. САЩ получават около 70% от вноса си на литиево-йонни батерии на стойност 20 милиарда долара от Китай. Междувременно Полша е вторият по големина износител на литиево-йонни батерии в света – понастоящем 80% от общите 12 милиарда долара са предназначени за търговия в Европа. По този начин ЕС би могъл да пренареди износа си, като изпрати повече полски батерии в САЩ и приеме повече китайски внос. Това не гарантира, че Тръмп ще се откаже от позициите си в окончателните преговори за търговско споразумение между ЕС и САЩ, които се очакват до 9 юли. Американският президент може например да иска да накара местните производители да се справят с евентуални китайски дефицити, като увеличат собствените си доставки на вътрешния пазар. Но това не е лесно, дори за нискотехнологични стоки. Освен това обикновено отнема години. Ако Тръмп се сблъска с недоволни американски потребители, празни рафтове и покачващи се цени, е възможно поне да намали враждебността си към по-голям европейски внос. Междувременно Китай тази седмица възприе сравнително смекчаващ тон както по отношение на търговията с бренди, така и с редкоземни елементи с ЕС, а китайският автомобилен производител BYD през април за първи път продаде повече продукти в Европа от Tesla. Следователно някакво пренареждане на търговията изглежда неизбежно. |
Още по темата: | общо новини по темата: 5 | ||||||||||
|
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg