Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
От 2026 година: ЕС променя правилата за изваждане от употреба, проектиране и продажба на автомобили
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 12:05 / 28.06.2025Коментари (6)834
©
До края на 2025 година Европейският съюз трябва да одобри новото законодателство за излезлите от употреба превозни средства (ELV), което ще промени радикално правилата за проектиране, продажба и изваждане от употреба на автомобили. Предложението на Европейската комисия е от 2023 година, като има за цел да актуализира действащата Директива 2000/53/ЕО, тъй като тя която вече не отговаря на настоящите екологични и технологични предизвикателства.

Целта е двойна - да се укрепи кръговата икономика в автомобилния сектор и да се намали неконтролираното разпространение на употребявани превозни средства, които излизат от официалните вериги за обработка. Според оценките на Комисията всяка година около 6,6 милиона превозни средства напускат европейския автопарк, като 3,5 милиона изчезват, без да се може да се проследи бъдещето им. И няма как да се знае дали се рециклират безопасно или продължават да се използват при опасни условия.

Един от най-важните моменти в предложението е въвеждането на задължителен сертификат за рециклируемост за всички нови превозни средства, пуснати на европейския пазар. Всеки модел ще трябва да демонстрира преди продажбата, че е проектиран по начин, който позволява ефективно разглобяване, разделяне на материалите и възстановяване на повторно използваеми или опасни компоненти. С други думи, автомобилът може да се продава в ЕС само ако е доказано рециклируем.

Производителят ще бъде задължен да предостави подробни данни за използваните материали, възможното наличие на опасни вещества (като олово, кадмий, живак или шествалентен хром) и методите, предвидени за обезвреждане в края на жизнения му цикъл. Този подход има за цел да насърчи създаване на по-устойчиви и модулна конструкция, като се отчита пълния жизнен цикъл на превозното средство от фазата на проектиране, обяснява Automedia.bg.

Новаторската същност на предложението се съдържа в член 25, с който се установява така нареченият "цифров паспорт на превозното средство" — електронна система за проследяване на всяко превозно средство. Този инструмент ще се захранва от централизирана европейска база данни и ще съдържа актуална информация за:

 - Използвани материали и компоненти

 - Работи по поддръжка и ремонт

 - Промени в собствеността

 - Всякакви структурни повреди

 - Време и начин на изхвърляне

Системата ще бъде достъпна за националните органи, оторизираните центрове за ремонт, но също така и за потребителите и купувачите, което значително ще подобри прозрачността на пазара на употребявани стоки и ще възпре незаконните практики. Освен това цифровият паспорт ще улесни навременното идентифициране на излезлите от употреба превозни средства, като гарантира правилното им обезвреждане.

Друг стълб на новия регламент е принципът на разширена отговорност на производителя (EPR), който вече е възприет в други сектори. Производителите на автомобили вече няма да носят отговорност само за производството и продажбата на автомобила, но и за края на живота му. Това ще доведе до задължението за финансиране на операциите по събиране, третиране и рециклиране, както и за активно сътрудничество с центровете за разрушаване за подобряване на екологичните показатели на сектора.

Освен това се въвежда задължението за производителите да предоставят стандартизирани технически инструкции за правилното разглобяване на превозните средства, включително насоки за безопасно отстраняване на батерии, течности, въздушни възглавници и електронни компоненти.

Комисията изчислява, че прилагането на новото законодателство ще доведе до годишно намаление с 12,3 милиона тона CO₂, увеличаване на процента на рециклиране на пластмаси от 25 % на 60 % и създаване на нови възможности за заетост във веригата за оползотворяване. Пътят към това обаче няма да бъде без препятствия.

Браншовите асоциации, особено тези на производителите и дистрибуторите, обаче изразяват загриженост относно разходите за съответствие и бюрократичната сложност, свързана с новото сертифициране и управление на цифровите паспорти. В същото време фирмите за рециклиране призовават за повече яснота относно това как ще бъдат разпределени икономическите и оперативните отговорности.






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Коментарите са на публикуващите ги. Blagoevgrad24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Юли 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2025/2026 г.
Матури 2025
Катастрофи в България
Договорът с турската компания "Боташ"
Специализирани полицейски операции в страната
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Благоевградчани във facebook
RSS за новините
Статистика: