Откриха колосална черна дупка, ултрамасивно чудовище
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 11:47 / 29.03.2023Коментари (0)203
С помощта на гравитационна леща и суперкомпютри астрономи са идентифицирали колосална черна дупка, която е сред най-големите, откривани някога, съобщи "Live Science“.

Това е ултрамасивно чудовище с маса около 30 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето и е открито чрез използването на трик с пространство-времето, предсказан от Алберт Айнщайн.

Колосалната черна дупка се крие на 2,7 милиарда светлинни години от Земята в най-ярката галактика от галактичния куп Abell 1201.

Общата теория на относителността на Айнщайн описва как масивни обекти изкривяват тъканта на пространство-времето. Айнщайн обяснява, че гравитацията не се поражда от невидима сила, а е просто нашият опит за изкривяване и деформиране на пространство-времето в присъствието на материя и енергия.

Това изкривено пространство на свой ред определя правилата за движение на енергията и материята. Тази разтеглена дъга е наречена "Пръстен на Айнщайн“. Астрономите могат да използват този ефект, известен като гравитационно обективиране, за да открият слаби небесни обекти, които иначе не биха могли да бъдат видени.

Заснемайки изображения с висока разделителна способност с космическия телескоп "Хъбъл“ и включвайки измерванията от тях в суперкомпютъра DiRAC COSMA8, изследователите симулират колко масивна би трябвало да е черната дупка, за да огъне светлината до такава степен, каквато е била.

Те откриват, че черната дупка е с огромна маса от 30 милиарда слънчеви маси, което я прави около 8000 пъти по-голяма от свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път. Най-голямата черна дупка, откривана някога, е TON 618, която е с приблизително 40 милиарда слънчеви маси. Изследването на по-масивни черни дупки по този начин може да помогне на учените да разберат как тези космически гиганти са достигнали такива невероятни размери, както и да проучат как тези чудовища влияят на еволюцията на Вселената.

Природни стихии