Кулинарно
Невиждано откритие на астрономи
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 09:52 / 22.06.2022Коментари (0)180
© БТА
Астрономи са открили в центъра на Млечния път странен обект, наподобяващ миниатюрна спирална галактика, която кръжи около една масивна звезда, пише "Сайънс алърт", позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър астронъми".

Откритието е направено с помощта на микровълновия телескоп АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) в чилийската пустиня Атакама.

Звездата се намира на 26 000 светлинни години от Земята и е около 32 пъти по-масивна от Слънцето. Тя е разположена в огромен диск от въртящ се газ, наричан "протозвезден диск". Дискът е широк около 4000 астрономически единици (1 астрономическа единица се равнява на разстоянието между Земята и Слънцето).

Подобни дискове са широко разпространени във Вселената. Те "хранят" звездите, като помагат на младите светила да натрупат маса.

Обектът, наблюдаван в Млечния път, обаче е доста необичаен. Той прилича на "миниатюрна галактика, която обикаля опасно близо до центъра на нашата галактика", отбелязват астрономите.

Наблюденията показват, че движението на диска едва ли е придало естествената му спирална форма. Според изследователите той по-скоро е оцелял след сблъсък с друг космически обект.

Учените са направили компютърни симулации и са установили, че този катаклизъм вероятно се е случил преди около 12 000 години. Големият обект до такава степен е променил формата на облака прах, че в него са се появили ясно забележими спирални "ръкави".

"Тъй като в центъра на Млечния път има милиони пъти повече звезди, отколкото в нашата част на галактиката, вероятно подобни събития се случват там доста редовно", казва Лу Син, един от съавторите на изследването от Шанхайската астрономическа обсерватория в Китай.

Слави Трифонов изтегли всички свои министри
Грипна епидемия обхвана страната
Скандално от Северна Македония: Българският език не съществува, ние ги
Арести по подозрения в шпионаж за Русия
Масови протести срещу цените на горивата

тел.: 0886 598 267

Тарифи (виж)

©2009 - 2022 Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.