
ЗАРЕЖДАНЕ...
5 златни правила при изграждането на успешен бранд през 2025 г. | ||||||
| ||||||
1. Бранд, който носи стойност Един от най-честите подходи, които съм виждала при моите клиенти е, че идентифицират бранда си напълно с продукта или с услугата, която продават. А оттам – изграждат комуникациите около тази материална бизнес стойност. Но това винаги е било, и винаги ще бъде слаб маркетингов подход. За да бъде припознат, харесван и избиран повторно, един бранд трябва да предлага друга, по-значима емоционална стойност на своите клиенти. Например, една кредитна карта не ви дава просто оборотни средства, а свобода да пътувате и да сте част от ексклузивно преживяване в различни точки на света. Затова, за мен първият въпрос при създаването на нов бранд винаги е: "Каква стойност ще носи брандът за потребителите?“. Ако не можем да намерим отговор, надхвърлящ материалните характеристики, вероятно не се движим в правилната посока. 2. Кой е вашият клиент и защо точно той? От доста време живеем в свят на отворени пазари с достъп до продукти и брандове от всякакъв порядък, от всеки край на света. Днес не е проблем да си поръчаме туристически обувки от Австралия или козметика от Япония. И те ще ни бъдат доставени. А това означава, че дори локалните брандове, които продават само на един пазар се налага да се борят с конкуренция в световен мащаб. Как да се справим? Според мен има само един начин – да направим маркетинговите и рекламните си послания възможно най-лични, възможно най-близки до нуждата на клиента. Днес, клиентът повече от всякога иска да бъде видян, да бъде третиран като личност, а не като "поръчка с номер: 000821239“. Затова не приемам за релевантни твърдения като "Нашият бранд продава на всички в Ямбол и Стара Загора“, например. Няма как този подход да работи. Преди да се позиционираме на пазара трябва да знаем много добре какви са демографските, но и психографските характеристики на нашия клиент. Трябва да можем да си отговорим с едно изречение на въпроса, защо клиентът би купил точно от нас, защо би се върнал при нас и кои негови нужди можем да удовлетворим. Отдавна маркетингът говори за създаването на buyer persona или "идеален клиент“, но все още ми се струва, че тази стъпка остава неразбрана и пренебрегвана от много брандове, които търсят просто продажби, а не изграждане на устойчиви отношения със своите клиенти. 3. Цели и дългосрочно планиране Въпреки че тази тема е повече в областта на бизнес планирането, а не толкова – в изграждането на бранда, искам да я засегна тук, защото много често именно в нея се препъват новите марки. Поставянето на цели е ключов аспект – ако не сме наясно до колко човека искаме да достигнем (като видимост и познаваемост), с колко потенциални клиенти искаме да направим контакт, минимум колко продажби е необходимо да реализираме и т.н. в рамките на една година, ще означава, че сме оставили бизнеса си на милостта на късмета. Реалистичните и адекватни бизнес цели ни помагат по-добре да подбираме маркетинговите и рекламните инструменти. Разбира се, как се поставят "реалистични и адекватни бизнес цели“ е тема на друга дълга дискусия, в която няма да навлизаме сега. Но тук е важно да отбележим и още нещо – освен целите на годишна база, жизненоважно е да имаме и дългосрочно планиране на целите си. Тоест, трябва да знаем накъде отива нашият бранд или поне коя е желаната му посока за развитие. Защо това е важно? Заради динамиката на света днес, е много лесно един бранд да загуби фокуса си – да се впусне в преследване единствено на конверсии и продажби, в използването на все по-агресивни и може би неподходящи маркетингови инструменти, и да забрави че е необходимо да дава стойност на клиентите си, да печели и задържа тяхното доверие. А когато се сдобием с разочаровани потребители, които не ни вярват, може да се окаже, че щетите са непоправими. 4. Консистентност и автентичност Има едно предизвикателство пред стартиращите брандове, което най-често проваля тяхната устойчивост в комуникационен план и на ниво бранд идентичност. И това е "изплуването над водата“ през първите две – три години. Това е най-трудният период за един бранд, защото колкото и проучвания да сме направили, колкото и да сме добри в комуникациите си, дори да имаме идеалния продукт – никой не ни познава. Печеленето на постоянни клиенти и завъртането на необходимия финансов поток през тази първа фази на развитие обикновено води до една фатална грешка: непрекъснати проби и експерименти с визията, с посланията, с промоциите и т.н. на бранда. Тоест, в стремежа си да накара потребителите да купят веднъж, брандът става неконсистентен и се лишава от възможността същите потребители да го запомнят и да го изберат втори и трети път. Разбирам напълно трудността, която брандовете срещат на бизнес ниво в този период от живота си, но съветът ми е да се стараят да се придържат към стойността, която могат да дадат, да останат автентични и консистентни в предложенията и в комуникациите си, докато изградят устойчиви отношения със своите клиенти. 5. Стратегия за адаптация и иновации Не знам доколко новите брандове на пазара се замислят по темата, но в момента сме поставени пред значима технологична и пазарна революция, която ще наложи промени в бизнес поведението. През подобно нещо минахме през последните 20 години с появата на социалните мрежи и навлизането им в бизнес инструментариума. В момента за всички е ясно как те промениха маркетинга. Сега, изкуственият интелект се очаква да направи същото. Това означава, че ни очакват бурни години за бизнеса, особено ако той е нов и малък. За мен, стратегията за внедряване на нови технологии е задължителна за брандовете през 2025 г. Изкуственият интелект може да даде много предимства на достъпна цена за малкия бизнес, но употребата му не трябва да бъде хаотична и спорадична, а обмислена, планирана и най-вече съобразена с визията и с дългосрочните цели на бранда. Бих препоръчала на всички брандове да следят внимателно иновациите и да се запознават своевременно с решенията, които биха могли да подпомогнат техния бизнес, защото днес изоставането от технологиите ще струва на бизнеса все повече пари и пазарен дял. Да не забравяме, че нашите утрешни клиенти ще са израснали в условията на всекидневна употреба на изкуствен интелект и бранд, който не е адаптивен към всичко това, няма как да бъде или да остане предпочитан на пазара. А оправданието, че моят бизнес е малък и не е подходящ за AI решения, е напълно нерелевантно. В текущата си фаза на развитие, AI може да е от сериозна помощ именно за малки, средни и стартиращи брандове. Винаги ще има едни валидни стойности в създаването на брандове и те са изграждането на марка, която предлага смисъл и стойност на клиента, а не просто продукт или услуга; познаването на специфичните потребности и характеристики на клиента, към които да ориентираме една консистентна и смислена комуникация; полагането на краткосрочни, но и на дългосрочни цели, за да запазим фокуса и идентичността си на пазара; днес, към всичко това се добавя и необходимостта да бъдем отворени и гъвкави към новите технологии, да нови търсим решения, а не да се страхуваме от тях. |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg