
ЗАРЕЖДАНЕ...
Величка Микова от КНСБ разясни как ще се случи дигитализацията на трудовата книжка | ||||||
| ||||||
"С тези промени се изисква всеки работодател да вписва в Регистър по заетостта – електронен регистър към НАП, информацията, която и до сега се съдържа в хартиената трудова книжка, дообогатена с допълнителни данни за трудовия живот на работника и служителя,“ обясни тя и добави, че хартиената трудова книжка трябва да се запази, защото с нея ще се удостоверява трудовия стаж до 1 юни 2025 година. Хартиените трудови книжки ще трябва да се оформят от последния работодател и да се върнат на работника и служителя, като законът позволява това да се случи в един дълъг период от време: от 1 юни 2025 до 1 юни 2026 година и вътре да бъде записан стажа до 1-и юни 2025 година, обясни още специалистът. По думите й всеки работник и служител ще има право на достъп до своя единен електронен трудозапис в Регистъра по заетостта, който трябва да е готов до 1 юни, като достъпването вероятно ще става чрез персонален идентификационен номер или чрез ЕГН. Важно е да се знае от работодателите, че е необходимо своевременно, в 3-дневен срок, да вписват данните за сключване и изменение на трудовия договор, иначе ги грози санкция от Инспекцията по труда. "Разпоредбите на закона предвиждат 3-дневен срок за сключване и изменение и 7-дневен срок при прекратяване на трудовото правоотношение. Системата за вписване и изменение на данните е почти една и съща, но има допълнителни данни, които ще се вписват в този един регистър за разлика от досегашния регистър на трудовите договори.“ Величка Микова разясни още, че за първи път се въвежда и служебна електронна книжка за държавните служители, които до този момент не са вписвани в Регистъра на трудовите отношения. "От 1 юни всички служебни книжки на държавните служители ще се дигитализират и ще станат служебни електронни книжки“. |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg