Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Синдикат "Образование": Някои се опитват да пишат класическа музика, но се получава нескопосан караоке–кючек
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 09:59 / 19.07.2021Коментари (0)440
©
Синдикат "Образование“ към КТ “Подкрепа" от създаването си не спира да държи ръката си на пулса на времето и да откликва на животрептящите проблеми в системата на образованието. Динамиката на процесите в държавата все повече демонстрира поведение на едни хора, жадуващи властта, да правят римейк на своето социално и емоционално съзряване. Ежедневно сме свидетели как някои се опитват да пишат нова музика, като се опитват да вкарат, образно казано, Бели денс звучене в музиката на Моцарт и Бетовен, но вместо мажорно усещане, се получава нескопосан караоке – кючек, анализира Юлиян Петров, президент Синдикат "Образование" към КТ Подкрепа.

И все пак "приоритетът образование“ е лайтмотив, който е вършил работа на всички партии – от Костовата, през царската, та чак до сега. Само на Виденов май не му остана време да се захване с този приоритет, но кой знае – може би не е късно някой "реформатор“ да съживи темата на полза партийна?!

Ама то от "Образование“ кой не разбира и кой не е експерт по него? За финансиране на образованието се заговори "яко“ и сякаш идеята за премахването на делегираните бюджети според новите визионери би решило всички проблеми – да, ама не!

Нито една партия не каза колко ще отдели за "приоритетните“ просветни дейности. Ако нямаме поне 6% от БВП за образование, то всички разговори за него ще звучат кухо и безсмислено, като ненужен резонанс. За делегираните бюджети само ние – учителските синдикати, хилядите учители, имаме идея и знаем как да променим, ако се сетят да ни попитат!

Безспорно водещата роля на бройката на учениците при формиране на бюджетите със 70% тежест трябва задължително да се съобрази и с другите компоненти – паралелки и физическа среда. Към тях трябва да прибавим и още един важен компонент – брой учители. Всички те взети заедно трябва да генерират повече финансови средства за училището и детската градина. За всички е ясно, че за да има учители, респ. повече млади такива, тяхната заплата не трябва да зависи от броя на учениците в паралелката и училището. Тя трябва да бъде гарантирана и устойчива в истински отговорната държава. Настояваме като задължителна стъпка до края на годината учителите да получат 10% увеличение на трудовите си възнаграждения, което да компенсира бруталната за тази година инфлация. За това са необходими 350 милиона, при бюджет за образование над 5 милиарда…

И не като контрапункт на казаното дотук блести идеята да строим детски градини и училища. Новата политика за физическата среда в стария вече закон, сякаш е попадение, но като си помислим, ние от Синдикат "Образование“ от 10 години алармираме да строим училища и детски градини, за да "изчегъртаме“ липсата на места в ДГ и двусменния режим. Но за това са необходими 10 милиарда лева и национален и надпартиен консенсус.

В общата какофония на обществения кипеж не става ясно грижата за учителя дали ще бъде част от приоритета образование или пак някак проблемът ще бъде заметен. Синдикат "Образование“ е на финалната права от голямо представително европейско изследване за прегарянето и изхабяването на учителя. За съжаление трябва да признаем, че в ЕС българските учители са с най-висока степен на бърнаут, с най-голям дефицит от компенсаторни механизми, които да ги съхранят. Призоваваме да бъде изработена нова национална образователна политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности, които доминират в неговата работа. Дебело подчертаваме, че прегарянето на учителя не е личностен проблем, това е проблем на съвременната държава.

Нека да прекатегоризираме учителския труд към втора категория труд!

Нека да гарантираме добавката от Учителския пенсионен фонд да се ползва пожизнено и безусловно, дори и при ранно пенсиониране на учителите! Това ще бъде знак, че ролята и мястото на учителите са наистина приоритетни за обществото ни и визионерство за бъдещето!

От качеството на управление на образователните институции зависят всички процеси в тяхното функциониране. Сега управляващите директори насочват приоритетно своята дейност, съобразявайки се и в угода на тези, които ги назначават – РУО и МОН. Родителите, от своя страна, се превърнаха в модератори на педагогическите процеси и управленци на директорите. Така да се задели внимание и грижа към клетия учител, сякаш на директорите за това не останаха сили, воля и енергия.

Синдикат "Образование“ категорично счита, че:

– Трябва да се отнеме политическото влияние при назначаване, контролиране и уволняване на директори!

– Трябва да се въведе мандатност на директорската длъжност! Нека тя да бъде съобразена с ценз, управленчески опит и създаване на позитивна работна среда!

– Мандатността да бъде с неограничен брой на мандатите, но представителните синдикати да участват в комисиите за назначаване на директори, практика, отдавна възприета в много европейски държави!

Директорите на четири години да преминават през атестация в комисията да участват контролните органи на РУО и представителните синдикати, и в никакъв случай родители и обществени съвети, защото нямат необходимата компетенция!

– Нека заедно осигурим възможности за професионално, а не политическо вертикално израстване на педагогическите специалисти!

Синдикат "Образование“ настоява промените в Закона за предучилищното и училищно образование трябва да бъдат незабавни, но още по-важното е да бъдат фундаментални. Някои образователни философии и политики трябва да бъдат преосмислени и изградени отново, защото са фиктивни и неработещи.

Към ученици и родители:

• Въвеждане на договор между родителя и директора за спазване на училищния правилник;

• Намаляване броя на учениците в паралелки и групи;

• В начален етап въвеждане на оценки и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум;

• Въвеждане на оценка за дисциплината на учениците;

• Отпадане на НВО в четвърти клас;

• Ефективно увеличаване на дейностите по интереси във всяко училище, а не само при участие в проект и национална програма;

• Реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 30%, за сметка на 70% проектно базираното обучение и практическите упражнения;

• Вменяване на повече отговорности на родителите, без страх от политически реваншизъм;

За учителите в училищния закон

:• Преминаване на детските градини към делегирани бюджети;

• Ефективно намаляване на административната тежест;

• Участие на синдикатите в комисиите при назначаване на директори;

• Преминаване на атестирането на учителите като елемент на инспектирането, като основно се ползва базата на атестационната карта от диференцираното заплащане;

• Увеличаване броя на психолозите и/или педагогическите съветници във всяка образователна институция, без ограничение от броя на учениците в училище;

• Изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно и отпадане на седмичната дискриминационна норма на учителите в начален етап;

• Назначаване на асистент-учители, които да не работят с ученици, а да подпомагат педагогическата и административната дейност в училище /практика в европейските образователни системи/.

В момента в цялата страна поради епидемичната обстановка тече ваксинационна кампания, която за образователните институции започна от края на февруари. Българските учители и директори са представителна извадка на българското общество. Дали ще се ваксинират, зависи само и единствено от тяхното решение. Няма спор, че ползите от ваксините са в хиляди пъти повече от вредите….

Но също така не е спорно, че императивът само ваксинирани родители да имат достъп до детската градина, няма да сработи и не е ефективен, да не кажем, че е дискриминационен. На този етап няма закон или наредба за задължителна ковид ваксина/и. Също няма спор, че назидателното отношение по повод на имунизациите към учители и директори да се съобразят безропотно с наложения морален натиск за социална отговорност, забравяйки това да бъде вменено на много други професии с обществена значимост, може да събори нечие управление.

Противопоставянето, настройването на цели обществени групи една срещу друга, политиката на разделението, омразата и отхвърлянето не е работеща и ще струва много висока цена за всички нас не само днес, но и касае нашето бъдеще.

Когато една власт допуска, даже инициира и провокира да се изправят лекар срещу лекар и учител срещу учител, професии изключително хуманни и важни за физическото и душевното здраве на народа ни, тежко на тази държава и нещастния ѝ народ! Синдикат "Образование“призовава всички отговорни фактори и институции да спазят повелята на мъдрите ни предци – поборници и строители на нашата Родина, че Съединението прави силата! Това зависи от всички нас, нали? Бъдещето се кове днес и е време да запретнем ръкави задружно и в съгласие в името на децата и бъдещето ни!






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Евроизбори 2024
България се отказва от дерогацията за внос на руски петрол
Застреляха Алексей Петров
Обвиниха Лена Бориславова във фалшификация на документи
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: