
ЗАРЕЖДАНЕ...
Психолог: Децата стават все по-критични и започват да разпознават различните опасности в интернет | ||||||
| ||||||
Най-често срещаните опасности в интернет пространството, които са опасни за децата, са затруднения в разпознаване на фалшива информация, на фишинг имейли, на кликбейтове, линкове и подобни неща, както и разговорите с непознати, посочи експертът. "Децата стават все по-критични и започват да разпознават различните опасности в интернет, да виждат кое е редно и кое не е. Както знаят в реалния живот кое не е правилно да се случва, така знаят и в интернет, но понякога избират да си затворят очите", посочи тя и допълни, че разпознавайки тази опасност, примерно в игри, това им пробужда любопитството да разберат какво се случва и какъв е целят този процес. Има връзка между видеоигрите и поведението на децата в реалността, каза още киберпсихологът, която посочи, че тези деца, които обичат по-агресивните игри, и в реалния живот са по-агресивни. "Определено тази агресия се прехвърля, по някакъв начин се нормализира цялото това поведение, тъй като децата сливат реалния и виртуалния живот, като го смятат за едно продължение на истинския. Точно затова е нужно да ги учим как да го използват правилно." Един от най-големите проблеми в интернет е кибертормозът. Той е едно от тези неща, което много трудно ще се преодолее, също както и училищният тормоз, тъй като интернетът е продължение на техния живот и те все още си мислят, че когато е в интернет, няма последици за чак самите, посочи специалистът. "Симптомите са горе-долу идентични с другите видове тормоз, дали ще е в училище или домашен тормоз. Разликата е просто, че детето не може да избяга толкова лесно от него, защото целият му социален живот е в интернет и той е тясно свързано с това преживяване, с тези нападки, които получава в онлайн пространство." Много е важно по думите й децата да се научат да разпознават личните граници, къде свършва шегата и започва тормоза, което е много индивидуално за всяко дете. Липсват регулации и възрастови ограничения, посочи още тя и допълни, че точно затова е важно да се говори и обяснява на младежите, за да разберат защо това не е правилно и по някакъв начин да се канализира цялото това желание за агресивните игри и да бъде насочено в някакво друго направление. "Именно заради това има хора като нас, които правим обучения, инициативи, като КиберЗНАМ, като КиберКЛУБ и редица много други платформи, които предлагат обучения, предлагат разговори, срещи. И в същото време в интернет има редица материали, наръчници и ресурси за учители, както и много видеа, които обясняват как да се справят с различни ситуации. Единствено стимулираме точно това критично мислене както в децата, така и в самите родители." Съветът на психолога е още когато детето започне да любопитства за интернет пространството е важно родителят да е до него и заедно да започнат да разглеждат съдържанието, за да може да настроят алгоритма на нещата, които излизат в TikTok или в Instagram. "Да може заедно да настроим профила, така че да бъде безопасен, така че никой да не може да стигне до него, дори и непознати хора. Важно е да бъдем до детето ни, но не като майка орлица и да го пазим и да го ограничаваме, а да му помогнем и заедно да се учим." Димана Додова е категорична, че не трябва да се фокусира вниманието на децата единствено върху опасностите в интернет пространството, а трябва чрез разговори и примери да посочваме и позитивите. "Просто всичките тези ползи когато им ги изкараме, когато им обясним и им ги покажем, и спрем да им говорим толкова за рисковете, страхът се обръща към желание за развитие." |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg