Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Промени, касаещи шофьорите
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 15:49 / 11.01.2022Коментари (4)108
©
Няколко български града вече имат проекти за забрана на движението на стари автомобили в централните части. Това са София, Пловдив, Бургас, Варна и Перник. Във всеки от тях ще бъде въведена някакъв тип зона за ниски емисии, подобно на тези, които съществуват в над 300 града в Европейския съюз.

Това става възможно след като от началото на 2022 г. влезе в сила текст в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който дава право на общините самостоятелно да налагат мерки в дните с повишено замърсяване, съобщава “Дневник". Засега не е съвсем ясно кои коли ще бъдат засегнати, особено при положение, че слуховете за отмяната на новите екологични стикери не спират. Във всеки случай най-старите коли ще бъдат засегнати първи – вероятно от първите две категории на новите еко стикери или с Евро 2 (преди 1 януари 1996 г.) и по-нисък клас според европейската рамка. 

София

Столицата вероятно ще е първият град, въвел зона за ниски емисии. Очаква се тя да бъде в два кръга и да бъде въведена от 1 януари 2023 г., като не е ясно дали ще функционира през цялата година, през зимния период или само в определени дни с повишено замърсяване. Столична община вече е готова със системата за видеоконтрол. По-малкият кръг ще обхваща историческия център на града, а другата вероятно ще е близка по обхват до актуалната Синя зона. В началото ограниченията няма да важат за живущите в самите зони, съобщава Зафир Зарков, зам.-председател на транспортната комисия към СО. Глобите за нарушители ще бъдат от 50 до 500 лв. за физически лица и от 200 до 1000 лв. за юридически.

Пловдив

Вторият по големина град у нас е на етап обявена обществена поръчка за въвеждане на механизъм за работа на нискоемисионна зона. Засега не е ясно какъв ще е обхватът на зоната, нито в кои дни ще функционира. Тя най-вероятно ще обхваща колите с екологичен клас Евро 1 и 2.

Бургас

В морския град, подобно на София, ще се въведат две зони. Първата ще е в идеалния център на града (от 2024 г.), а втората – в широкия център (от 2027 г.). Бургас е един от малкото градове у нас, които вече имат зони с ограничение на скоростта от 30 км/ч, което морската община приема като мярка срещу замърсяването на въздуха. Доколко тя е ефективна, предстои да разберем, когато се натрупат достатъчно данни.

Варна

Засега Варна е по-назад в планирането на нискоемисионни зони. Предвиждат се срещи между представители на общината, Пътна полиция, “Паркинги и синя зона". 

Перник

Макар да е далеч по-малък от изброените градове, Перник също обмисля нискоемисионна зона. В града тече дискусия между експерти и общината за въвеждане на зона за “екологосъобразни автомобили", съобщава “Дневник". Зоната вероятно ще важи само в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Стимулите

Цялостната идея на нискоемисионните зони е автомобилният парк да се обнови, а броят на колите да се намали. София е сред градовете в ЕС с най-много коли – 663 автомобила на 1000 души, като средното в ЕС е 450 коли/1000 души. Предвидените стимули у нас засега не са много, но се говори за подобрения по градския транспорт, изграждането на велосипедни алеи, както и на услуги за споделено използване на автомобили, каквито засега има само в София и Пловдив.

Най-интересна е мярката по програма “Околна среда" за финансова помощ от 12 хил. лв. (6135 евро) за покупка на електромобил. Макар това да е сериозна помощ, то е ясно, че повечето собственици на коли от 90-те години ще имат нужда от по-сериозна помощ, за да преминат директно към електромобили. За сравнение това са базовите цените на някои популярни модели електромобили у нас: BMW i3 (78 550 лв.), Dacia Spring (33 500 лв.), Honda e (66 990 лв.), Hyundai Kona (69 990 лв.), Nissan Leaf (71 090 лв.) Renault Zoe (58 190 лв.), VW ID.3 (71 441 лв.). Ловешкият Next.e.Go, чийто завод още не е започнал да се строи, би следвало да започва от около 40 хил. лв., когато излезе на пазара през 2024 година, пише dizzyriders.bg.









Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Идеално, по-малко имбецили с таратайки :-))))
Aнонимен
на 11.01.2022 г.
0
 
 
Перфектно - ще горим боклука идващ от цял свят и ще го дишаме , а за гражданите отново само рестрикции ограничения и дискриминация на бедни и богати - нови/стари коли! Никой не пита хората с какво да си платят сметките даже , много скоро ще стане страшно !
+1
 
 
в Пловдив парите потъват като в бездънна яма.. нищо няма да се случи.. както стана със зоопарка, умните светофари, системата за автобусите.. доверието към кмета и кметовете по райони (като изключим Тракия) е 0. Презастрояването тече в пълна сила, а публичен линч все още няма..
Коментарите са на публикуващите ги. Blagoevgrad24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Януари 2022 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Актуални теми
Грипна епидемия обхвана страната
ТВ и шоу сезон 2021/2022 г.
Избори за президент на БФС
Първа лига, сезон 2021-2022
Зима 2021/2022 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 598 267
novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
тел.: 0887 45 24 24
office@mg24.bg

Екип
Правила
Благоевградчани във facebook
RSS за новините
©2009 - 2022 Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: