Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Омбудсманът: Абсолютно безобразие е това!
Автор: Йоланда Пелова 14:29 / 09.03.2023Коментари (0)180
©
Омбудсманът Диана Ковачева в интервю за предаването "България, Европа и Светът на фокус" на Радио "Фокус" 

Г-жо Ковачева, вие изпратихте писмо до служебния вицепремиер и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров и служебния финансов министър Росица Велкова, в което поискахте информация по области колко са гражданите, които през 2021-2022 година са получили т.нар. "водни помощи“ за питейно-битовите нужди. Защо е важно да се знае това и какви нередности вие заподозряхте?  

Така е, да, изпратих такова писмо с искане за информацията, като Законът за ВиК предвижда възможност за такива водни помощи. Само че информацията, която аз получавам от гражданите, и наблюденията ми в последните години са, че такива помощи не се изплащат. И освен това, хората не знаят, не са информирани, че имат право да потърсят такова подпомагане от стана на държавата. А повод за изпращането на тази препоръка са също така и множеството жалби от хора, които се оплакват, че цената на водата е много висока, и съответно се затрудняват да плащат сметките си, което пък на моменти при някои хора води дори до прекъсване на водата, след което те трябва да заплатят и такса за възстановяване на водоподаването, което още повече задълбочава проблема при тях. Всъщност, водните помощи са за хората, които са със затруднена възможност да плащат сметките си за вода, и те са необходими в момента много, защото цената на водата скочи драстично. Има области, като Разград, Силистра, във Варна например цената на ВиК услугите вече е над 5 лева, за Шумен се очаква, въпреки между другото лошото качество на водата там, комплексната цена, която очаква утвърждаване от КЕВР, е в размер на 5.24 лева, това са над 5 лева фактически. Което означава, че на практика хората плащат много висока цена за водата, лошо качество получават, има много високи общи загуби, които пак ги плащат потребителите, а същото време не могат да се възползват от помощта, която по закон им се дължи.  

Какви мерки предлагате вие, с които могат да бъдат подпомогнати хората?  

Ами на първо място според мен е много важно тези хора, които са социално слаби, в социално уязвима позиция, да бъдат подпомагани от държавата в случаите, когато се затрудняват да плащат сметките си за вода, за да не се стига до спиране на водата. Така, както има енергийни помощи, и хората са подпомагани за това. На второ място смятам, че е много важно да се вземат мерки от ВиК дружествата, така че да бъде укрепена инфраструктурата и съответно да намалят общите загуби на водата, които средно за страната са около 60%, но има области, в които те достигат 80%. Представете си 80% обща загуба на вода.  

Да, определиха ги като шокиращи загуби.  

Наистина е шокираща. Но още по-шокиращо е, че тази загуба я плащаме ние. Фактически това е вода, която не сме потребили. 

И всичко това заради една остаряла  инфраструктура. А какво прави държавата? Къде е държавата? Как трябва да се мобилизира?  

Това е въпросът. Смятам, че самите ВиК дружества трябва да оптимизират разходите си, за да могат да правят и инвестиции, наистина да укрепват ВиК инфраструктурата, която поне такива са данните, че е остаряла, има течове, и на практика реално погледнато и авариите също така са много, а след авариите реално погледнато много често има проблеми с водоподаването. Има между другото области в България, в които лятото практически няма вода. И въпреки това тези хора също плащат висока цена за водата си. Така че е необходимо наистина да се положат усилия, включително да бъде направен анализ на целия ВиК сектор, да се види къде са наистина най-големите загуби, въпреки че те са ясни. От годишните доклади фактически става много ясно, че загубите на вода са огромни и е ясно къде първо трябва да се насочат усилията, така че действително да се спестят разходи на хората. За мен наистина е много голям проблем фактът, че цената на водата расте драстично, наистина увеличението за последната година, фактически в сравнение с последната година е около 40%. Това е много висок процент увеличение на водата, и всъщност това го плащаме всички ние. И по тази причина зададох въпрос към министъра: на колко души е отпусната такава помощ, дали хората са наясно с механизма за отпускане, къде могат да отидат, на какви условия трябва да отговарят, защото тук е въпрос и на информационна кампания към хората.

Така е. Хаосът в държавата е голям в много сфери. Г-жо Ковачева, освен водните помощи, за които говорихме с вас в първата част на нашия разговор, какви са другите проблеми на българското общество? За какво най-често се жалват българите?  

Много потребителски проблеми поставят пред мен. Един от тях например е свързан с предстоящата смяна на топломери и задължение, което потребителите на топлофикационните дружества имат до 2026 година. Те се оплакват от това, че цените им са скъпи, а всъщност не се предвижда никаква помощ от страна на държавата. Ставаше въпрос за топломерите и дистанционните водомери, които хората трябва да сменят до 2026 година, и затова, че аз препоръчвам да бъдат поети разходите на социално слабите потребители и частично в процент от сумите на останалите хора, които трябва да сменят тези топломери, тъй като средната цена на един дистанционен топломер, така от проучванията, които сме направили, е от 50 лева, а водомерът е около 100 лева, което означава, че едно семейство трябва да отдели между 250 и 400 лева, за да смени всички тези уреди за измерване. То за хората е важно, защото това ще прекрати на практика тези изравнителни сметки, които ги тормозят в края на всеки отоплителен сезон.

Това е един от проблемите. А друг проблем, който се отнася за хората с увреждания, и днес изпратих препоръка до здравния министър и до НОИ, става въпрос, знаете, бяха направени по моя инициатива промени в Закона за хората с увреждания, така че изтичащите ТЕЛК-ови решения да бъдат автоматично удължавани. Очаквахме, че това ще реши проблема на хората, но за съжаление аз продължавам да получавам жалби извън забавянето, което се случи, и едва сега започват да се изплащат пенсиите на хората. Тези от тях, които са в заварено положение, се оплакват, че изобщо не могат да разберат дали са включени в списъците за удължаване, като не могат включително и да направят и проверка. Т.е. трябва да има механизъм, по който хората да влизат, да проверяват дали са в списъка, и ако не са, да се обадят, за да може действително да бъдат включени. Още повече, че по информация от министерството няма да са 1 600 хората, които ще бъдат включени, а ще бъдат 900.

И аз питам всъщност какво се случва с останалите 600 души, чийто пенсии трябва да бъдат продължени, при условие, че реалната цифра е близо 3 000 на хората, които наистина се нуждаят от това пенсиите да продължат да се изплащат докато се явяват на ТЕЛК-ова комисия, за да им бъде издадено ново ТЕЛК-ово решение.

Има и други проблеми в тази връзка. Хората се оплакват от това, че за заварените случаи им изискват също да подадат 3 месеца по-рано документите си, което изисква не само за тези случаи, в които наистина има такова време. Сега, заварените случаи в момента понякога по-рано, понякога 2 месеца, но в закона изрично беше посочено, че за заварените случаи няма да се прилага 3-месеченя срок. За съжаление имам жалби, че хората са връщани и им се казва, че не отговорят на условията, което всъщност противоречи на закона. Ето виждате колко много проблеми за всички хора с увреждания, които са минали през ТЕЛК-ова комисия, пък предстоят едни близо 4 месеца, през които НОИ изчислява пенсиите. Това ги забавя още повече. И знаете ли какво се получава накрая? Хората могат да получат ТЕЛК-ово решение за период от 1 години и 3 години, и накрая като теглим чертата се оказва, че една година близо, т.е. или целият период или 1/3 от периода човек прекарва в изчакване на пенсията си, на инвалидната пенсия и всички други права, които вървят с нея. И смятам, че това е абсолютно безобразие.  

 

Така е, съгласна съм с вас. Редица публични обещания, обаче за съжаление никакъв резултат. Това е и причината и вие да изпратите, разбирам, новата препоръка. Да се надяваме, че наистина този път ще има някакво адекватно решение на тези проблеми. Благодаря ви, г-жо Ковачева, че ни гостувахте.  

 

И аз ви благодаря много.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Парламентарни избори 2023 г.
Поскъпване на хранителните продукти
ТВ и шоу сезон 2022/2023 г.
Бюджет 2023
Серия от трусове в Турция
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 598 267
novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:
Тарифи (виж)
тел.: 0887 45 24 24
office@mg24.bg

Екип
Правила
©2009 - 2022 Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: