
ЗАРЕЖДАНЕ...
Не чакайте на опашки в жегата – заявлението за отпускане на пенсия може да се подава и по електронен път | ||||||
| ||||||
Заявлението за отпускане на пенсия може да се подава и по електронен път, като се използват средства за електронна идентификация – квалифициран електронен подпис (КЕП) или ПИК, издаден от НОИ, или ПИК, издаден от Националната агенция за приходите (НАП), чрез: • Единния портал за електронни услуги на НОИ (ЕПЕУ); • Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Министерството на електронното управление, за ползването на която е необходимо лицето да има регистриран профил, както и да разполага с поне едно от горепосочените средства за електронна идентификация; Подробностите: Заявлението за отпускане на пенсия може да бъде подадено по електронен път и с използването на персонален идентификационен код (ПИК). ПИК е 10-значен буквено-цифрен персонален идентификационен код, издаван от НОИ. С него лицата могат чрез Единния портал за електронни услуги на НОИ (ЕПЕУ), на интернет страницата на института не само да подават заявления за административни услуги, но и да ползват редица електронни справки. Издаването на ПИК е безплатно. Получаването на ПИК се извършва лично във всяко териториално поделение на НОИ срещу представяне на лична карта и без предварително попълване на заявление. Издаването на ПИК чрез упълномощено лице се извършва само чрез представяне на изрично, нотариално заверено пълномощно. В тези случаи се прилага копие от пълномощното, което, след съпоставяне с оригинала, остава на съхранение в НОИ. Изпратени по пощата документи и искания за издаване на ПИК не се обработват. Издадени удостоверения за ПИК не се изпращат по пощата. При издаване в териториалните поделения на НОИ и всички регионални офиси, този код се издава на момента, активирането му става в рамките на деня на неговото издаване. Издаването на ПИК може да бъде заявено по електронен път – през Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ). Удостоверението за издадения ПИК се връчва на лицето чрез ССЕВ до 2 работни дни. Правният ефект на електронното подаване на заявления към административните органи се определя съгласно чл. 20, ал. 5 от издадената въз основа на ЗЕУ Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги. Заявлението за извършване на административна услуга, т.е. за издаване на индивидуален административен акт, се счита за получено от водещия производството административен орган в момента на постъпване в информационната му система. По този начин е създадена правна сигурност при получаването на електронните съобщения и съответно при отчитането на сроковете и последиците от спазването или неспазването им. |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg