Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Мобилните оператори се съгласиха на важни промени в договорите
Автор: Петър Дучев 16:40 / 27.11.2024Коментари (0)880
©
Днес КЗП приключи важна фаза в борбата срещу неравноправните клаузи, с които доставчиците на електронни съобщителни услуги необосновано изискваха от потребителите повече от една неустойка за предсрочното прекратяване на договори, която надвишаваше максималния праг на неустойката за предсрочно прекратяване в размер на три стандартни месечни такси. Комисията разгледа предложените доброволно от операторите редакции на неравноправните неустоечни клаузи и прие, че новите текстове са съобразени с отправените от КЗП препоръки, пишат от регулатора.

През последните месеци, КЗП положи значителни усилия за защита на правата на потребителите, като идентифицира и публично осъди неустоечните клаузи в договорите на основни доставчици. Поради своята непрозрачност и двусмислие, тези клаузи нарушаваха Закона за защита на потребителите, налагайки необосновано високи санкции на абонатите в случай на предсрочно прекратяване на договори. След ясни и конкретни препоръки от страна на КЗП, включително срещи и диалог с представителите на компаниите, операторите се съгласиха доброволно да внесат корекции в проблемните текстове. 

Коригираните клаузи премахват задължението на абонатите да възстановяват под формата на неустойки предоставените от страна на операторите "отстъпки“ от цените на месечни абонаменти и от цените на закупени в брой или на лизинг крайни устройства.

Правото на операторите да претендират възстановяването на отстъпки е прецизирано да се отнася само за част от реално предоставените отстъпки, а не за предстоящи или бъдещи отстъпки, включително за отстъпки за бъдещ период, каквато възможност предвиждаха старите текстове.

Ще бъдат въведени ясни лимити на неустойките за предсрочно прекратяване – до три стандартни месечни такси, което предотвратява злоупотребите.

Новите текстове ще предоставят на потребителите по-добра информираност за задълженията и ще премахнат неяснотите, които водеха до едностранни тълкувания.

Коригираните клаузи ще се прилагат за всички действащи договори, считано от датата на влизане в сила на промените при спазване на сроковете съгласно Закона за електронните съобщения. За съжаление, тези промени няма да касаят договорите, които вече са били прекратени или прекратяването е извършено в период, преди влизането в сила на промените. Именно с цел осигуряване защитата на правата и на тази част от потребителите, КЗП напомня, че е издала заповеди  за забрана на прилаганите нелоялни търговски практики, с които е забранила на операторите да изискват от потребителите заплащане на повече от една неустойка или да изискват заплащане на неустойки в по-висок размер от уговорения максимален праг на неустойката при предсрочното прекратяване на договорите по вина или инициатива на потребителите. Целта на заповедите е да осигурят защитата на потребителите от тези нелоялни търговски практики, както преди сключване и по време на изпълнение на договора, така и след прекратяването на правоотношенията между потребителя и оператора. 

Ако заповедите бъдат потвърдени като правилни и законосъобразни от компетентния български съд, потребителите ще могат да се възползват от правата си по чл.68м от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/. Съгласно посочената законова разпоредба "Потребителят има право на намаляване на цената или да развали договора с търговеца, сключен в резултат на използваната нелоялна търговска практика, и да претендира обезщетение за претърпени вреди по общия ред, когато по заповед за забрана на прилагането на нелоялна търговска практика на председателя на Комисията за защита на потребителите има влязло в сила решение на Върховния административен съд, което я потвърждава, заповед, която не е обжалвана в законовия срок или жалбата срещу нея е оттеглена."      

Комисията за защита на потребителите ясно демонстрира, че е активен защитник на правата на гражданите и няма да толерира несправедливости от страна на операторите. Днешното решение е не само победа за институцията, но и за всички потребители, които ежедневно стават жертва на неравноправни договорни условия.

КЗП призовава потребителите да бъдат бдителни и да докладват за всички съмнителни клаузи в бъдеще. Ние ще продължим да следим за злоупотреби и да защитаваме вашите интереси.

Още по темата: общо новини по темата: 88
06.12.2024 »
06.12.2024 »
04.12.2024 »
04.12.2024 »
03.12.2024 »
03.12.2024 »
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Никулден е!
Никулден е!
06:27 / 06.12.2024
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Катастрофи в България
51-ото Народно събрание
Бюджет 2025
Война в Сирия
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: