Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Филип Лазаров: Изборът на автомобил се прави с лист и химикалка, не с чуждо мнение
Автор: Габриела Ганев 14:20 / 20.01.2023Коментари (0)481
©
Автомобилният експерт Филип Лазаров от Bri4ka в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

Както ви обещах, днес ще си говорим за автомобили. Гост при мен в студиото вече е Филип Лазаров, или по-известен на всички като Филип Бричката. Здравей, много ми е приятно, че си тук. 

Здравей на теб, здравейте и на драгите слушатели, които ни слушат. Обикновено съм свикнал да ни гледат и да ни слушат, но сега само ще ни слушат – доста интересно.  

В сайта могат само да видят твоя снимка след малко, но пък да, сега само ще ни слушат. Казахме, че ще си говорим за състоянието на автомобилния пазар в България. Преди малко аз ти споменах, че прочетох, че по последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители автомобилният пазар в нашата страна отбелязва най-солидно повишение в рамките на Европейския съюз през изминалата година. Как ще коментираш?  

Ще започна с лека усмивка, разбира се, защото да не забравяме, че ние в България винаги ужким се оказва, че сме страна от третия свят, въпреки че сме в Европейския съюз, но пък всъщност винаги сме били адски модерни и всички нови модерни технологии и неща, които излизат в Германия, ние сме ги имали два дена преди това. Така че е нормално всички тия неща да се случват. Ние сме жестоки потребители в България. По-сериозно да се обърнем към темата. Истината е, че от преди пандемията – аз съм го предсказал, то беше логично, че цените ще започнат да вървят нагоре и консумацията ще стане още по-голяма. Хората някак си през тия две години парите, които са били скътали, започнаха да ги харчат. Както виждаме, в момента има инфлация и хората предпочитат да си купят нещо. Да не говорим, че откакто тези вируси вървят, хората разбраха, тези, които са се колебали дали да си вземат автомобил, всъщност се оказа, че няма да се возят в градския транспорт или искат да останат сами, и си купиха и те автомобили. И в един момент, още от ден трети на пандемията, започнаха да се търсят адски много автомобили, а пък тези, които си имаха автомобили, решиха, че трябва да си сменят автомобила, примерно в следващите шест месеца или една година. Решиха, че трябва да си го сменят днеска и всъщност пазарът започна жестоко да варира. Оттам насетне започна да няма автомобили, както знаем и отгоре надолу, т.е. няма нови автомобили заради кризата, заради тяхното построяване, имаме проблеми и с чиповете, и с електрониките. Има много автомобили, които седят готови, но няма техника, т.е. няма чипове за тях, и оттам насетне какво се случва – случва се, че този, който иска нов автомобил, той не може да си купи, съответно не продава стария си, които за нас са нови. В България, защото караме предимно автомобили втора употреба, тези, които искат да си купят нова кола, се оказва, че няма, и трябва да чакат от 6 месеца до година и половина. Те не си продават автомобила, съответно не може да купим ние по-евтин, защото няма откъде да дойде. Още повече, че и вносът от чужбина се ограничи заради пътуванията и там също няма коли, хората не си ги сменят, цените им се вдигнаха, и се оказа, че всъщност много от автокъщите започнаха автомобили, които са дошли от Италия и Швейцария, да заминават обратно в Италия и да се продават там, защото цените поскъпнаха. В България най-масовите автомобили като цена горе-долу преди вървяха между 5 и 10 хиляди лева. В момента поскъпнаха и ценовата листа е между 10 и 20. Това означава, че всички автомобили в тази ценова листа започнаха да се търсят още повече и те започнаха да се връщат обратно в чужбина, което е смешно. А пък истината е, че тези цени, ако е можело да си купим автомобил за 10 000 лева преди три години, сега същият струва 17 000 лева. И ние не трябва да се подлъгваме от това, че може да си продадем нашата за 17 000, защото после не може да и купим съответстваща на 17 000, когато е струвала преди години.  

Точно в тази връзка, понеже цените наистина са поскъпнали, мен много ме изненада това, че всъщност се забелязва повишение на потреблението в България. Аз наистина смятах, че няма такова спрямо цените, като виждам как са, както каза и ти, че всъщност един автомобил, който е струвал 10 000 лева, в момента е 17 000, а търсенето се повишава, потреблението.  

Повиши се това потребление, защото истината е, че стандартът не знам дали ни се е вдигнал, но всъщност парите чисто като бройки, се повишиха. Сега може да си позволим кола за 3000 лева. В крайна сметка един телефон струва 2000 лева, ако е модерен даже 3000. Така че се оказа, че един автомобил е на стойностна на един телефон. Но аз искам да призова абсолютно всички слушатели, че на първо място е сигурността и един автомобил от 200 000 лева, от 100 000 лева, от 50 000 лева или от 3000 лева има неща, които трябва да бъдат еднакво обслужени, еднакво да им се обърне внимание. Много е важно автомобилът да се поддържа в изряден вид – окачване, спирачки, гуми. Това го изисква всеки един автомобил.  

И само още нещо искам да попитам – от какво се определят цените у нас т.е. от световния пазар или пък търговците взимат решения? 

Не, търговците не взимат решения. Доста често крайният потребител обвинява търговците, но в крайна сметка не са виновни те, защото за тях също както за всеки един от нас, това е търговия. Той, за да я докара до България, има много разходи, които също са се повишили от цената на горивото. Всичко е по три. Значи ако един автомобил да се докара от Италия е струвало 600-800 лева, сега струва над 800, 1000, 1200. Автоматично цената върви нагоре, автоматично автомобилите поскъпват и той, като я докара, няма как да я продаде на същата цена.  

Това е много важно да го знаем, защото както каза и ти, много често, поне в България, не знам дали и навън е така, ние обвиняваме всъщност търговците за цената, на която ни се предлага автомобила. 

Винаги монетата има две страни. Търговецът не иска да му седи автомобила, той иска да го продаде и да си вземе печалбата. В този смисъл вече абсолютно всички търговци се стараят автомобилите да им бъдат хубави, да бъдат качествени, защото иначе колата няма как да се купи и тя ще му седи. Така че търговецът се съобразява според това, което има.  

Така е, в крайна сметка решението дали да си вземем колата взимаме ние всъщност.  

Точно така.  

Сега искам да поговорим за екокатегориите, за това, което решиха, че ще се въведе, а именно определени коли да не се допускат в центъра на София. Как ще коментирате – за или против? 

Това, което е направено, самата идея е много добра, но всъщност е изпълнено лошо. Т.е. мнението ми какво е? Личното ми мнение е това, че не може да конкретизираме автомобилите - кои могат да влизат и кои не могат да влизат, по години. Един автомобил може да е на пет години и да замърсява много повече, отколкото един автомобил на 25 години. Първият проблем, който управляващите – не ме интересува кои са, никога не ме е интересувало, за мен е важно да знаят, че са на работа за българския народ, защото ние плащаме техните заплати, те работят за нас, те не го правят, е това, че те не уважиха автомобилите с газови уредби. Ние много добре знаем, че сме бедна държава и най-евтиното гориво за момента е да караме на газ. То замърсява най-малко. Така че на първо място трябваше да се обърне внимание на това и да се определят тези категории от пунктовете на ГТП-тата. Т.е. ГТП-то, когато мине автомобилът на преглед и види колко замърсява, да каже – да, ти можеш, не, ти не можеш. Няма никакъв смисъл да се ръководим от някакви години, които тези автомобили са над 10 години. Истината е, че шефовете на огромните концерни казаха: автомобилите, които вече произвеждаме, те са с доживотна гаранция, а животът на автомобила е 3 години. Значи след 3 години този автомобил е за кофата и оттам насетне ние не може да разсъждаваме, че на десетата или на 15-та година колко замърсява той. Всичко това трябва да се мери. ГТП-тата са оборудвани чудесно по изискване на държавата, което е страхотно – браво, но за какво го направиха това нещо, при положение че не го оценяват. И още един фактор, който не уважиха, е ретро автомобилите. Не може ти да имаш автомобил, който е произведен 1950 г., стойността му е сигурно над 100 000 лева и вместо да се изкара по улиците, хората да му се радват и да го виждат, защото ти го караш реално най-вероятно сигурно пет пъти в годината, и да кажеш – не, този автомобил не може да влиза в центъра. Това са абсолютни глупости. Трябва тези категории да се определят по замърсяването, нали това е идеята – да не замърсяват. А не коя година е, с каква мощност е и какво било.  

Т.е. критериите не са релевантни.

Ами то няма нищо общо едното. Да си купиш боя за коса и да си я намажеш на обувките – абсолютно такава е логиката. 

Да, т.е. трябва да се преценява по друг начин, както каза и ти, по прегледите, които се правят всяка година.

Разбира се. Контролните органи в момента в България са ГТП-тата. Те трябва да казват кой автомобил може и кой автомобил не може, коя категория. 

Ние коментирахме това кой какво търси спрямо цена, качество. Изобщо всеки за какво иска да ползва автомобила си. За какво да следим при избор на автомобил? 

Има начин на поведение и това означава, че трябва всеки един автомобил, когато си го избирате, първо да си го подберете правилно и изберете правилно. Това са две различни неща. Първото нещо е ние добре да изберем марката и модела така, че да ни пасва на нас, не само да ни харесва. Важно е да ни харесва, защото ние ще си го гледаме всяка сутрин, да не се съобразяваме с комшията, братовчеда, един наш приятел, който имал сервиз и той еди-какво си ни е казал, а да се съобразим със себе си, това, което ни харесва на нас, и да подберем автомобила по това за какво той ще ни служи. Това е едно от най-важните неща. Не може да купуваме огромни дизелови двигатели и да ги караме градско, защото автомобилът харчи много или се чупи. Не може също така да купим огромен автомобил, който не може да го завираме по преките или по улиците, а в същото време да пътуваме с малолитражен автомобил, малък клас, от тук до Бургас всяка седмица. Така че на първо място си подберете правилно автомобила, консултирайте се и след това е важно този автомобил да мине добър технически преглед. Преди закупуване на всеки автомобил, без значение от брат ти ли е, от братовчед ти ли е, хем да не се изпокарате, хем всичко да е наред, автомобила задължително го закарайте да мине преглед. Т.е. това означава първоначален преглед за закупуване, не е толкова скъпо, варира между 80 и 200 лева според марката и модела, без значение колко струва колата, така че проверете автомобила и тогава вече го закупувайте. Обслужвайте го редовно – това е едно от най-важните неща, щом се купи автомобила, да се обслужи, и оттам насетне да може вие да го карате и да го ползвате.  

И има още нещо много важно във връзка точно с избора на автомобил, че ние българите сякаш – пак казвам, това са мои наблюдения, виждаме хубава кола на външен вид, разбира се, горе-долу сносна цена, която можем да си позволим, и казваме: ето това е, примерно джип, супер е, много е готин. Обаче пък някак си в момента не мислим за ситуацията, при която ние няма да можем да я изхранваме, да я обслужим, да я заредим.  

Значи това нещо се прави с листа и химикалката. Сядаш, имаш бюджет 10 000 лева. Задължително съм казал – 20-30% трябва да се отделят за обслужване и сервизиране. Имаш 10 000 лева, купуваш кола за 6,5-7 хиляди, за да може за другите 2,5-3,5 хиляди ти да я обслужиш, да я сервизираш и да ти останат пари. Ако ти останат и всичко е наред, няма да се сърдиш, но когато не ти стигнат, тогава не е добре. Колкото повече поскъпва автомобилът, толкова пък падат разходите, т.е. разходите като процент, не въобще като разходи. Има автомобили в момента, които доста поевтиняха, българинът много ги обича. Ние много обичаме да караме луксозни автомобили и лимузини, и хората в чужбина не си ги позволяват, но ние ги караме, и те са високият клас. Но всъщност може да си купим кола за 10 000 лева, която да се окаже, че трябва да дадем 7000 лева за обслужване, ремонти и т.н., което не е приятно. Трябва да го мислим преди, а не след.  

Някак си може би не мислим дългосрочно. И другото – на манталитет ли се дължи това, че ето, ние караме наистина супер луксозни коли, пък казваме "ние нямаме пари“. Българинът обича сякаш да кара скъп автомобил, да изглежда добре, супер да е, мощен, обаче пък дали ще има какво да яде, дали другия месец ще може да го зареди – на манталитет ли се дължи това?  

Ами в последните 20 години – да. За българина е важно какво ще каже комшията, как ще изглежда в очите на хората. Това в чужбина го няма. Там автомобилите се купуват и явно така работи целият свят, но затова нашата държава се казва Абсурдистан, защото при нас може да видим неща, където никъде на друго място не могат да се случат. И както обичам да казвам, не Америка е страната на неограничените възможност, а България. Тук може да се случи да си купиш почти чисто нов автомобил за без пари, да го уцелиш, всичко да ти е наред и обратното – да купиш най-големия боклук на най-скъпата цена, само защото комшията е казал колко е добър. 

Ами да призовем слушателите наистина да следят, да гледат и както каза и ти – лист и химикалка, да сметнат бюджет, разходи и абсолютно всичко, което ще им е нужно, не само сега, но и в дългосрочен план, нещо много важно.  

Съветвам автомобилите да не се купуват емоционално, а да се купуват финансово, с листа и с химикалката, защото това е един уред, който трябва да ви върши работа. Когато един човек обаче отиде да си купува играчка, както обичаме мъжете да се изразяваме, тогава вече да я купува по любов, тогава трябва да може да си го позволи.  

Понеже исках да те питам и за влоговете, за това как реши да даваш съвети – наистина много хора си купуват коли на базата на това, което са изгледали, но пък си запазвам правото да те поканя пак, понеже напредваме във времето, за да поговорим и по тази тема.  

Разбира се, беше ми много приятно. Когато искате, заповядайте.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
49-ото Народно събрание
Благоевград може да има нов омбудсман още през март тази година
Парламентарни избори 2024
Здравко Жилов загуби брат си, снаха си и двете им деца при пожар
Кабинетът "Денков - Габриел"
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: