Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Ето как изглеждат останките от жп линията София - Скопие, изградена през 1942 г.
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 09:56 / 20.05.2022Коментари (7)269
© Фейсбук
Sofia24.bg попадна във Фейсбук на интеревсна публикация. На снимката може да видите как изглежда жп линията между Македония и България в момента.

Публикуваме историята на Боби Илинов от социалната мрежа:

Идеята железопътно да се свържат София и Скопие съществува още от 1869 г. Под натиска на Англия, Германия и Русия за свързване на Цариград с Европа, Турция решава да построи влакова линия. Нейното направление е Цариград-Одрин-Пловдив-Септември-София-Белград. Като отклонение от това основно трасе през 1872 г. Османската империя отпуска заем и сключва договор с "Източната компания" на барон Хирш за изграждане на жп линия София-Кюстендил-Скопие, която да се свърже с линията Солун-Скопие-Митровица. 

Строителството започва през 1873 г. Поради политическата несигурност и липса на контрол, заема е разграбен и проекта пропада. Но, въпреки всички трудности и нежелание от страна на Великите сили, до 1910 г. Царство България построява отсечката София-Гюешево. Като влага огромната за тогава сума 12,5 милиона лева. Парите са оправдани, защото свързват български изконни територии. Обаче, намерението на българското правителство да свърже София със Скопие, и оттам до албанското пристанище Вльора, е саботирано от Австро-Унгария, Сърбия и Гърция. Те имат интерес от слаба България и силно тяхно влияние в Македония.

Страхът им е, че така България ще увеличи възможността за освобождаването на Македония от Османското иго и приобщаване на тези български земи към Царство България. Нещо, което се случва през 1912 г. После следват войните - Балканската, Междусъюзническата и Първата световна. Ние губим и сме принудени да подпишем загробващия България Ньойски договор. 

Гърция и Сърбия заграбват съответно Егейска и Вардарска Македония, и идеята за жп линия е забравена до 1941 г. Тогава към Царство България са присъединени Вардарска и Егейска Македония. И като част от българската държава Скопие трябва да се свърже със София. За периода 1941-1944 г. са изградени 22 километра жп линии откъм македонската страна, от Куманово към Гюешево. Дори е започнато пробиването на тунел, който в последствие е изоставен. До към 1947 г. е имало някакво епизодично строителство. Но от тогава всичко е замразено. И така до ден днешен.

Каква е сегашната ситуация? Към момента от жп линията е построена отсечката Скопие-Куманово. От почти 7 години се строи и участъка Куманово-Беляковце. Трасето е с дължина 32 километра. В процес на проектиране е удължаване на линията до Крива паланка. Тя ще е с 50 моста и 24 тунела. Последен и най-труден участък е Крива паланка-Гюешево. Там 24-километровото трасе минава само през планини. Предпроектните проучвания показват, че ще трябва да се пробият 100 тунела с различна дължина. Като буквално се редуват тунел-виадукт-тунел.

Стойността и времето за строителство все още са напълно неясни. Ще има и екологични проблеми, защото се минава през горски територии. Предвид огромните земни и пробивни дейности цената се очаква да е над 1 милиард евро.

Дали този проект ще се реализира, зависи отново от политически интереси и одобрението от Европа. Надали Гърция и Сърбия ще са много доволни от бъдещи трайни и силни икономически връзки между България и Македония.

На снимката: Останките от македонската страна на жп линията между София и Скопие, изградена от Царство България през 1942 г.






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
+1
 
 
Защо в дънерите ми се привиждат главите на Ристе Прцкоски и Стево Педалоски?
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
0
 
 
Тази снимка не е и няма как да е на линията София - Скопие, защото от София до Гюешево линията се ползва и днес, от Гюешево до Беляковци (СМ) жп линия никога не е имало, а от Беляковци до Скопие линията се ползва и в момента (Скопие - Куманов), а в участъка от Куманов до Беляковци до към 90-те на миналия век, като днес този участък го модернизират. Тази снимка е от някъде другаде.
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
-1
 
 
И кой ще пътува с влака до Скопие? С кола е много по-бързо и по-удобно.
0
 
 
Боби няма грешка. Пътешественик и авантюрист по душа. Съветвам ви да го последвате във... а бе навсякъде - ще научите интересни неща и няма да съжалявате :-)
Aнонимен
на 20.05.2022 г.
+2
 
 
Прави впечатление, че въпреки годините и корените на тези големи дървета, релсите изглеждат непокътнати. По-прави са от релси, които са правени години след тях.
Коментарите са на публикуващите ги. Blagoevgrad24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Април 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Актуални теми
Катастрофи в България
Лято 2024
Бюджет 2024
България в еврозоната
Почина патриарх Неофит
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Благоевградчани във facebook
RSS за новините
Статистика: